Sunday, February 24, 2008

The 9th speech contest! 「10年後の私」


Note:  私の日本語にたくさんの間違えがあるはずです。気づいたら、直してください。^^
前のポーストで言ったとおりに、私は第9回のスピーチコンテストに出ました。

そのとき、私はまだ みんなの日本語の第19課を習っていました。ですから、ほかの参加者のスピーチがあまりわかりませんでした。

友達のS.H.ちゃんの、と友達のS.A.ちゃんのがわかりました。なぜならば、コンテストの前に、かれらのスピーチをアラビア語で読みました。^^


KのAさんのは、二つ言葉だけわかりました。なぜならば、その二つの言葉はアラビア語でした~
ワーディラムのAさんのも、わかりました。でも、コンテストの時にではなく、コンテストの後の日本語の授業の時にわかりました。小林先生は 英語で説明してくれましたから。いいスピーチだったなーと思いました。


みんなのスピーチのタイトルは面白かったです。そして、みなさんの日本語はとても上手でした。ですから、私はどきどきしていました。


私のスピーチは「10年後の私」といいました。もちろん一人で書けませんでした。小林先生のおかげで、日本語で書けました。私は今までそのスピーチを覚えています。兄弟もちょっと覚えています^^なぜならば、私は一日中読んでいました!!とても、わくわくしていました。では、これは二年前の私のスピーチ:



十年後の私
〔ハスナー.アッワド〕

聞こえますか。
未来の門から 夢の声。
未来からのメッセージが聞こえますか。
はい、それはメッセージ 未来から私への伝言です。
昨日、私は手紙を出しました。
だれにでしょうか。分かりますか。
私は未来へ手紙を出しました。そして、今日返事をもらいました。
未来からの手紙には私へのメッセージと写真が入っていました。

見えますか。




これは十年後の私です。アニメのアーティストです。
十年後私はアニメのアーティスト何でしょうか。
面白いです。






そして、これは大阪です。そう、私は日本にいます。
すごいですね。

そして、このコンピューターエンジニアは私でしょうか。
そうだったら、とてもうれしいです。
でも、これは空っぽの写真です。
これも、これも、これも。。。。

どうしてなのでしょうか。どうして空っぽなんですか。

ちょっと待ってください。
これは空っぽじゃありません。
これは病気の子供です。
これはおなかがペコペコの子供です。
世界には大勢の悲しい子供たちがいます。
私は子供たちを助けたいです。助けなければ成りません。

今、私は自分の夢を知りました。
本当の夢が分かりました。
そう、私の夢は平和を運ぶことです。私の夢はかわいそうな子供たちを助けることです。
子供達に希望をあげることです。
子供たちに愛をあげることです。
子供たちに笑顔をあげることです。
病気の子供に薬をあげることです。
きれいな水をあげることです。
世界中の子供たちに幸せを運びたいです。
私の夢は無限です。
私は夢を近くに見ています。
私は自分の夢がかなうような気がしています。

十年後の私は平和を運ぶ人です。

聞こえますか。
未来からの世界中の子供たちの声が。
聞こえますか。
未来からの、過去からの、今の しゅんかんしゅんかんの 
子供たちの声が。

子供たちは私に言います

「 さあ、ここに来て。
  夢の約束をやぶらないで。
  さあ、自分を信じて。
  あふれる思いを強さに変えて。
  僕たちは待っているよ。
  僕たちは探すよ 
  貴方の足音を。       」

皆さんも、子供たちの声が聞こえますか。

聞こえますか。
海の向こうから 日本の声
日本は 私に言います

「  目を開いて 夢を見て
   そして、まだ 知らない明日へ 夢を運んで
   大丈夫 勇気を持って 
   私は貴方を支えます
   私は貴方の背中を押します
   私は貴方の夢を手伝いたいです。
   子供たちを助けるために。
   大変なことや 難しいことが
   貴方の前に 山のようにあるかもしれません。
   でも、歩き続けて 今のように   とまらないで
いつか また どこかで メッセージを送ります。」


日本、メッセージを ありがとう。
子供たち、メッセージを ありがとう。
未来、 メッセージを ありがとう。

皆さんも スピーチを 読んで下さって ありがとうございました。^^

12 comments:

Amani AbuQdais أماني أبوقديس said...

aaaa~~! brought back so much memories!
I remember listening to your speech and I remember the happy feeling I had because I understood parts of it at that time^^

Amani AbuQdais أماني أبوقديس said...

OMEDETOU GOZAIMASU , momiji san!
Truly a great speech, I was really touched by it..
It's a deserved victory!;)

Saemon 左衛門 said...

優勝おめでとうございます、ハスナさん!

ハスナさんの「ありがとう」を何回も聞いて頭を離れないようになりました!

momiji said...

Amani san, Samer san hontou ni arigatou gozaimasu!
I still can't believe, did i win really?
I think that all other participants also deserve to win, the speeches were really SUBARASHII! Samer san no speech mo totemo subarashikatta desu. And as mango san said, it is not important to win, the important thing is to pass "The Message". Desu ne?^_^

I read "nusumareta tsuki", hontou ni arigatou gozaimasu. It's really "fun and learn" story, we need like this stories in our countries, especially for children. Itsuka yokattara, kaeshimasu^^, soshite "Islam no rikai" no hon wo ganbatte yomimasu!

Kanji-chan, yatto aete, yokatta desu ne^^ I was so glad to see you there. See you again InshAllah!!

dewa ne!

Saemon 左衛門 said...

Thank you.

I guess some people just want to stand and speak their minds. But it's a competition after all, so ranking is also important. Otherwise we wouldn't have worked so hard in the past two months.

That's why I felt 'gakkari' yesterday. I worked hard on it and only got a calendar, for the third time (fourth if I count haiku during the 7th contest). I didn't even improve my ranking over last year (4th).

But I'm okay now; I learned a very important lesson this time.

Al-hamdulillah for everything.

momiji said...

Did you participate in the 7th contest! yappari senpai desu!

i think that the "gakkari" feeling of not winning, is better than winning and knowing that you will not be able to go to japan just because you don't have the nationality of the country you live in.especially if that country was an Arab country. but ,as you said, Alhamdulellah for every thing.^^

Saemon 左衛門 said...

I beg to differ. The difference here is that you knew you will not go on the trip if you won. So you were somehow prepared for the 'gakkari'ness in it. My gakkari, on the other hand, took me by surprise.

But that's beside the point really: You shouldn't feel gakkari, because you did very good and got first place. That's better than getting fourth or fifth and going to Japan, in my opinion.

I don't feel gakkari anymore, I'm only thinking: after all this effort, is it worth it to spend 2 months trying every year, only for another calendar?

By the way, to give you a better picture of how long I've been around: K-sensei is the 4th sensei to teach me.

Here's something interesting: when my first teacher's contract ended, she told JICA honbun that it is not worth it to send more teachers to Jordan because there was not much serious demand.

Afterwards, two short term teachers came (6 months each) then K-sensei came...

momiji said...

sou nan desu ka? k-sensei was the 4th for you?! anoo, sumimasen ga, S-san wa oikutsu desu ka?
40sai ja naindesuka? :D
^^joudan joudan!

and about the calendar, i think it worths that. I like the japanese calendars ^_^

Saemon 左衛門 said...

She was 4th, but I only met the other teachers for short periods.

To cut things short, I started studying Japanese in Summer 2003. ano toki, nijuuissai deshita.

Amani AbuQdais أماني أبوقديس said...

hey am I missing an important conversation?

Saemon san,
I think everyone agrees that you also deserve a rank!
I really wonder why it ended up like this?!>_<

Speaking of which,if you won first place, would you go to Japan? I mean since you participated in the program for outstanding students, wouldn't that disqualify you?

For me the first sensei I knew was Kobayashi sensei and Tymoor sensei.

Saemon 左衛門 said...
This comment has been removed by the author.
Saemon 左衛門 said...

Well, yes according to the openning speech, it disqualifies me, because they said 'in other programs'.

Even if I won the trip it wouldn't go through well, because my vacation balance is already in the minus due to the September trip and I have to take one extra week and companies HATE unpaid vacations.

That's not the point really. I got 4th last year, so I wished for AT LEAST anything above 4th (I actually shot for 1st, but Hasna-san deserves it very much).But this time, I was more tense than last year's speech :( (and I made more fans last year :p)

Anyways, Hasna-san,
how should I get back the picture book? Can you pass it by JICA or something? Another idea is to give it to my sister since she's a JU student too. If you like option 2, e-mail me at samerabb [at] yahoo.com (without the spaces, LOL) and I'll give you her number.